Eettrends van 2011

Een van de leukste onderdelen van de Horecava was de jaarlijkse Markt van de horecahandel Kweker. De organisator daarvan, hoofdstedelijk culinair adviseur Jaap Sloof, zette er alle kleine toeleveranciers en producenten bij elkaar.

 

 

 

Sloof adviseert zowel producenten als restaurants en is dé man die we kunnen vragen wat er het komende jaar met onze smaak zal gebeuren.

 

 

 

Waar gaat het heen?

 

 

 

„Onder het publiek, maar ook in de horeca merk je dat er een ander bewustzijn over het eten van vlees ontstaat. Misschien wel omdat we het nu maar één keer kunnen uitgeven, is de consument kritischer geworden en de trend is om liever één keer vlees van goede kwaliteit te kopen dan drie keer rommel.”

 

 

 

„Als gevolg van het anders denken over vlees is er ook heel duidelijk een trend te bespeuren richting groentes. Groente is hot! De vergeten groentes zijn helemaal niet vergeten meer. Grote kansen voor de echte groenteman. Iemand die minder vlees serveert, zal automatisch op zoek gaan naar andere producten. Zo zie je opeens de palmkool, erg lekker ook, weer gewoon overal opduiken. Okra, schorseneren, pastinaak, noem het allemaal maar op, het vindt de weg terug de keuken in. Chefs zullen de komende tijd met een keur aan nieuwe bereidingen komen. Het is een trend die zeker de komende tijd zal doorzetten.”

 

 

 

Ook op ander gebied verwacht Sloof stevige veranderingen. „Ik heb het vermoeden dat het publiek dit jaar écht eens laat weten niet langer gediend te zijn van zelf uitgeroepen keurmerken als ‘Kies Bewust’ en ‘Puur en Eerlijk’. Fijn dat ze er even waren. Misschien hebben ze de klant een beetje aan het denken gezet, maar inmiddels begint iedereen juist daardoor wel in te zien dat het eerder marketing tools zijn dan werkelijke garanties voor kwaliteit. “

 

 

 

Als laatste voorziet Jaap Sloof een ommekeer in de bediening in de horeca: „Deels omdat er wel degelijk wat in de opleidingen aan wordt gedaan, maar ook omdat de klant het nu voor het zeggen heeft, zal je zien dat de horeca veel servicegerichter zal gaan werken.”

 

 

 

Bron: Telegraaf

 

 

 

Dutch Specials maakte deel uit van de markt van Kweker.