Unieke samenwerking Dutch Specials telers werpt vruchtgen af

Afgelopen weekend presenteerde Dutch Specials zich op het Real Food Festival in de Brabanthallen in Den Bosch. Dit was de tweede keer in korte tijd dat de telers zelf hun bijzondere producten, samen met kok Gary, op een consumentenbeurs presenteerden. Vorige week waren de Dutch Specials bij KunsthalKookt in Rotterdam.

Met veel enthousiasme vertellen de telers over hun producten en het verhaal van de teelt. Met behulp van hommels en planten vertellen ze hoe de bestuiving plaats vindt en hoe de groente aan zijn bijzondere kleur, vorm en smaak komt. Bij het betreden van de stand voel je de trots en de passie van de telers.

Dutch Specials is een initiatief van 22 specialty telers samen met GroentenFruit Bureau. De telers willen door middel van deze campagne hun speciale groenten extra onder de aandacht brengen. Het is uniek dat bedrijven die bij verschillende afzetorganisaties zijn aangesloten op deze schaal samenwerken.

Positieve reacties

Tijdens de beurzen was er veel verbazing te horen maar ook te zien bij de bezoekers. Vele bezoekers kenden een aantal producten nog niet en de vraag was dan ook regelmatig; “ waar kan ik deze prachtgroenten kopen”?

De telers zelf geven aan het geweldig te vinden met zulke gedreven collega’s samen te werken en direct in contact te komen met de doelgroep, consument en hobbykok. Het project loopt vanaf begin 2010, de ambitie vanuit de groep is groot om het project de komende jaren door te zetten.